vineri, 22 aprilie 2016

Miroase a... ceai de menta marocan


Vreo doi ani in urma, inainte de a ma decide unde sa plec si ce experienta sa las sa ma hraneasca din plin cu nou, am fost cu o prietena, pentru prima si cred ca ultima data in viata, la targul de turism de la Romexpo. Eu si inca cincizeci de mii opt sute treizeci si doi de oameni. Ce cautam? Idei. De locuri. Pe care sa le cunosc. Ce-am gasit? Balamuc de lume. Cautatori de vacante dupa chipul si asemanarea lor. Noi cautam o vacanta un pic altfel si care sa nu ne oblige la credite. Sau la vanzare de organe. Si care sa nu ne transforme in caz de rascumparare. Nu vroiam nici o calatorie in tarc. Stiti voi, genul de concedii unde iti pun bratara la mana si iti dau drumul in trifoiul all inclusive. Sa revenim. Pe picior de plecare gasindu-ne, ne atrage atentia o duduita creola, cu un tatuaj fain tare pe mana stanga. Hai, helou, ce ziceti voi, mai garlz, de o holidei in Marocco? Oooo, Gizas atotputernic, cum sa mergem noi, mai frumusica de femeie, in Marocul tau cand noi suntem doua blonde cu priviri de gazele numa’ bune de alergat? Cu toate astea, am ascultat prezentarea duduitei care nici de barba-su nu vorbea cu atata pasiune. Pana sa iau eu decizia de a o lua spre Maroc, m-a luat pe mine decizia de a vedea India. Dar ideea incoltise….

Dupa experienta de anul trecut cu fetele de la Travel Girls, le vanam mai ceva ca pe reducerile la pantofi. Oare unde pleaca anul asta? Oare cand spun secretul? Oare pot sa merg cu ele sau m-au trecut pe lista de blocati? Domne, la barza chioara ii face Dumnezeu cuib iar mie imi trimite ceva bafta. Asa se face ca in februarie aflu de urmatoarea destinatie a fetelor. Ghici ghicitoarea mea. Maroc, bineinteles. Oooo, ce chin, ce dor, ce jale. Ca uitai sa va zic, dar conditia mea de unemployed person, sau somer pe romaneste, cam statea in calea fericirii mele. Nu ma jeleam ca nu am job, nu ma jeleam ca stateam acasa ca pensionarii si mergeam in parc tot ca ei cand lumea era la munca. Eu ma jeleam ca nu pot sa plec in Maroc. Se trasera niste sfori, Mercur cu Jupiter se certara care sa fie retrograd si care nu, sfintii din ceruri isi dadura seama ca voi vinde ceva sau pe cineva, piata muncii se gandi ca ma va avea pe constiinta. Ma rog, nu stiu cum si in ce fel, cert e faptul ca reintrai in campul muncii si cu un zambet tamp ca al lui Tom cand avea impresia ca l-a pacalit pe Jerry, incepui sa numar lunile, saptamanile, zilele pana la marea calatorie.

Ca orice calatorie care se respecta, a noastra incepe in toiul noptii, la Otopeni, unde, doar pentru ca am dormit aproapre de aeroport si nu ca as fi fost eu nerabdatoare de nu aveam aer, am ajuns prima. Nu mai era nimeni. Au inceput scenariile: am inteles gresit locul de intalnire, am gresit ziua plecarii (aoleo, au plecat ieri???), sunt la camera ascunsa si alte asemenea inteligente. Imi veni inima la loc cand vazui ca mai era cineva care cauta din priviri grupul. Aaa, bun, suntem pe drumul cel bun. In fine, ce sa mai lungim vorba, ne stranseram unul cate unul, ca ciupercile dupa ploaie. Hai ca aparu si omu’ cu foile (bilete, check in-uri si alte asemenea minuni organizatorice) si se inchise cercul. Ne puseram la drum. Si da-i si zboara si da-i si zboara, mai ceva ca pasarile calatoare. Cu cat inaintam in noapte cu atat mirosea a Sahara si a cald. Bine, poate era si din cauza ca rasarise soarele. Deasupra norilor. Ca pe pamant lisabonean ploua de rupea. Dar... ne opreste pe noi o ploicica de vara? Sau, mai bine zis, manati in lupta de promisiunea unor pasteis de belem ca la mama portugheza acasa, ne-am avantat in lupta. A meritat efortul. Biiine, omu’ cu foile ne-a zis ca nu putem manca mai mult de doua de caciula. Drept pentru care si-a luat injuraturile de dupa cand noi tanjam la inca o portie, macar o duzina.

Hai ca trecura orele de escala, ne imbarcaram, nu reusiram sa schimbam doua vorbe trei cuvinte ca iata-ne deja in Casablanca. Toate cuvintele de n-apucaram sa le schimbam in avion, le schimbaram pana sa ne verifice pasapoartele si sa ne dea viza de intrare. Se uitau oamenii in uniforma ba la poza, ba la noi, ba la noi, ba la poza. De parca ne-ar fi stiut de undeva dar nu stiau de unde sa ne ia. Peripetii aci in aeroport: una dintre fete a fost luata la bani marunti: de ce ai venit, mataluta, in orasul asta romantic? da’ unde lucrezi? da’ de ce lucrezi? da’ cu cine lucrezi? da’ ai familie? cat de mare? cu ce se ocupa? si parul, de ce il ai lung? si ochii, de ce sunt caprui? In cele din urma, mai mult din plictiseala cred, au lasat-o sa intre la ei in tarisoara. Eu ma trezesc in timp ce asteptam ca, oricat as fi vrut eu sa trimit un mesaj prin care sa anunt ca am ajuns, nu puteam. Ca imi lipsea instrumentul muncii. Rew, rew, rew. Imi amintesc. Lasai frumusete de telefon pe scaunul din avion dupa ce aratai niste poze. Aici a inceput joggingul: de la Tap Portugal la bagaje pierdute, de la bagaje pierdute la ofiterul de securitate, de la ofiterul de securitate la nu stiu ce birou. In fine, dupa lupte seculare, un domn brunetel, cu o engleza frantuzita imi returneaza depozitul de poze si amintiri (daaa, am facut backup la el).

In fine, dupa atatea aventurele ajungem in Casablanca. Orasul lui Rick's Café Américain. Spre acest obiectiv turistic am luat-o si noi, intr-un taxi in care ne-am adus aminte de metroul corporatistilor. Dupa experimentarea starii de spirit a sardinelor, am ajuns la pomul laudat. Unde nu am putut intra din cauza de lipsa de rezervare. Si cred eu si din cauza de blugi. Ma rog, nu cred ca a fost asa o pierdere. Mai ales ca numa’ doi trei vazusera filmul in cauza. Restul, sa dam si noi bine pe facebook. Altceva in Casablanca? Se vede ca au fost sub stapanire franceza. Mi s-a parut un oras foarte curat, modern, dezvoltat. Mai pipirisnais, asa. Mai pentru crème de la crème. Mi-a placut tare Marea Moschee Hassan II, pare-se a treia ca marime din lume, dupa Mecca si Medina. Imi imaginez cum o fi atunci cand e plina (25.000 oameni inauntru si alte 80.000 afara, un fel de Camp Nou). Mi-a placut si Oceanul. Mi s-a parut ca are personalitate, fara a deveni obraznic. Si ca stie sa se faca auzit (da din valuri mai ceva ca mine din taste). Mi-au placut casele. Albe. La inceput te simti ca la spital. Pana cobori privirea. Si dai de faleza. Atunci te simti ca in Grecia. Pana ii auzi vorbind. In franceza. Atunci déjà te incurci.

In Rabat am poposit pret de cateva fotografii si ceva fructe de cactus. Am vazut cateva obiective turistice musai de bifat, dar a caror denumire nu mi-o mai amintesc déjà. Mie mi-a placut ceva cafenea cocotata deasupra unui rau, ceva Bou Regreg cred. Si oamenii care vindeau prajiturele. Of course, prajituri gustate mai intai de muste. Si mi-a mai placut sa merg pe stradutele lor inguste. Cu fata de Europa. Pe repede inainte am reusit sa ne aruncam o privire si spre Meknes, sa imortalizam toti, la un semn parca, o poarta. Cred ca Bab Mansour, desi nu as putea baga mana in foc. Ce-am mai vazut ? Aaaa, am ajuns si la Volubilis. Aci, noi ar fi trebuit sa fim cel putin fascinati de ruinele romane sau, macar, de mozaicuri. Noi am fost fascinati de lumina tocmai buna de la apus si ne-am pozat. Asa mult ne-am pozat ca unii dintre noi si-au uitat gentile pe marginea pietricelelor cu care sau pe care s-au cocotat intru imortalizare vesnica.

Next destination : Fes. Pentru aci ma pregatisem temeinic. Pai numai eu stiu cat am cascat ochii la Clona (o telenovea plina de invataminte, pentru incultii care se gandeau ca o fi fost vorba despre vreun documentar pe Descopery). Stiam moscheile pe dinafara, mai ceva ca replicile din mai susul amintit instrument stiintific. Stiam madrassele, palatele, medinele. Pana si magarusii folositi pe post de carucior, pana si pe ei ii stiam. Parca eram acasa. Stiam de mizerie, de inghesuiala, de saracie. Stiam de tannerii si ma gandeam cu inima stransa cum voi rezista mirosurilor. Mi-am zis « curaj, gaina, ca te tai », musai sa vedem cum se vopseste pielea inainte de a deveni materie prima pentru posete si pantofi. Dam cu menta! Si ne-am dus. Ne-am intors mai repede decat ne-am dus. Si nu din cauza de miros. Ci pentru ca mai toate sunt in renovare. Si ne ramasesera doar magazinele de vizitat. Ceea ce vedem si prin alte parti. Restul obiectivelor turistice, fix ca in serial. Doar ca aveau si miros. Nu m-a impresionat Fesul asta. M-a pacalit si am luat esarfarii pentru tot neamul. In rest…hai spre Merzouga.

Niciun comentariu: